Wednesday 30 December 2015

~ Tips Buat Yang Bakal Berpantang ~

Assalamualaikum & salam sejahtera readers... =)

Ok hari ni nak share sikit lah buat bakal2 ibu,.. terutama yang first time yang nak timang anak tu. Ha, nervous tak? Nervous tapi excited kan? Hehe.. =D

Nak tulis ringkas2 je, bagi senang faham, santai2 je kita hari ni.. Lagipun kalau tulis panjang2 kang, jadi complicated pulak ye dak?

Tips untuk yang bakal berpantang ni, Dhila bagi berdasarkan pengalaman je k? Nak copy paste kang nampak ayat same je, nanti boring pulak ye? Hehe.. 

Tips ketika berpantang :

1) Rehat SEPENUHNYA ya, jangan mengada2 nak banyak bergerak. Jangan banyak berdiri. Jangan nak turun naik tangga la. Angkat itu ini la. Nak sebut spesifiknya banyak betul, tapi itulah yang terbaik. JANGAN JANGAN JANGAN BERGERAK BANYAK SEPANJANG TEMPOH BERPANTANG.

2) Hanya makan juadah berpantang. Yang sejuk2, yang kira2 x elok untuk urat & sendi, elakkan. Minuman berais, jangan.. Minuman yang ada angin2 ni pun jangan ya. Boleh rujuk kat mana2 apa yang boleh dimakan. Tetapi jangan pulak x makan sampai x cukup zat ya!

3) Bagi saya ada dua peringkat berpantang. Untuk amalan pemakanan hari2 tu, 44 hari paling biasa la ya. Lepas tu dah makan dah ha apa yang boleh makan, tapi yang sangat berbisa contoh macam ais, eloklah jangan minum dulu. Peringkat kedua ialah selepas 100 hari melahirkan. Yang ini biasa dengan gerakan2 kasar la yek.. err dengan suami pun kalau bleh selepas 100 hari. Atau biar betul2 rasa sihat, baru la ON.

Walaupun anak sorang, tapi saya dah dua kali berpantang. Yang first keguguran. Walapun masa tu keguguran baby baru je 3 bulan camtu, saya pantang betul2. Memang pada zahirnya kita rasa, alah xpelah bukan sakit sangat pun. Tapi kita tak tahu kan sebesar mana luka kat dalam. Sebab saya dulu terpaksa dirawat, cuci cara manual, korek2 dalam sedar.. Tapi tak habis dicuci, terpaksa pula disorong ke bilik operation untuk proses D & C. Apapun pesan saya, walau kita tak rasa sakit pun selepas bersalin/ D7C, berpantanglah betul2. sebab mahkota kita nak pakai lama babe.. Jaga betul2, inshaAllah kita sihat & kebahagiaan rumah tangga kita pun terjamin. Amin.

Okey ini je lah nukilan pendek je. Yang paling penting je ni dicoretkan. Paling minimum yang kita boleh buat. 

Seperti biasa, untuk yang tengah berpantang tu. bolehlah order manjakani asli ya.

Ada dalam bentuk kapsul, serbuk & buah manjakani pun ada. Jangan ragu2 dengan manjakani dari Pure Ground Manjaqani tau! Sebab produk ni memang dari manjakani asli 100% tanpa bahan campuran, dari Syria, dan Gred A!

Whatsapp Dhila 0109227890. Kita sembang2.. =)

No comments:

Post a Comment