Tuesday 10 December 2013

~ Hikmah Musibah ~

As Salam & Hye u olls,

Hari ni mau bercerite sedikit pasal hikmah musibah sempena banjir besar yg berlaku di Terengganu, especially my home town, Chukai. Al kisahnye tahun ni sgt2 la sedih sebab ramai mangsa yang terpaksa sehelai sepinggang keluar dari rumah, selamatkan diri masing2 tanpa sempat bawa barang2 kuar sekali. Memang teruk sgt.. Ada yang belum pernah banjir, separuh rumah tenggelam, yang mmg tempat banjir, nampak atap rumah shj.. Ad yg kuar dari rumah siap berenang sbb xtahan lapar..Ad yg berlapar di pusat pemindahan sbb bantuan xdpt nk smpai.. Allahuakbar, sekali Dia kata "kun fayakun" Maka Jadilah... Sy xsempatla merasa banjir yg teruk tapi sempat jugak rumah naik air..Tapi org kate, fikirlah yg lebih teruk dari kite..

Tapi mestila yg buruk pasti ada hikmahnya & ini juga petanda utk kita terus beringat & ingat kita ni hanya menumpang je di Bumi Allah ni... 

Antara hikmah nya, 

  • Pada yang senang, beringatlah walau sesenang mana pun kita, masih ada yang lebih berkuasa.. Mungkin kita dh lupa pd Dia
  • Pada yang susah, ini adalah ujian dariNya, sbb Dia sayangkan kite.
  • Pada waktu2 ni, hubungan silaturrahim baru akan terjalin inshaAllah dan yg lame dpt dieratkan. Masa ni la mgse2 akn dtg rumah saudara-mara, kwn2 yang selamat. Mungkin ada yg dh lame xdtg, tp sbb bnjir ni org dtg, who knows kan? ^^ Masa ni jugak kita dpt tau siapa kwn, siapa lwn..
  • Allah  juga ingin menguji hambaNya, yg mana snggup memberi bantuan sesama Muslim..
  • & juga pembangunan mungkin kene dikurangkan, tgk la kemusnahan bumi.. Bukan pada tangan Pencipta, tp di tgn kita. Allah dah bagi kite amanah, tp kite dh musnahkannya sikit demi sikit.. MasyaAllah..
Apapun, apa yg terjadi, kita jgn sekali2 mengeluh sbb ini semua tanda Allah masih ingatkan kita...Mari kita fahami konsep bersyukur. Semoga kita semua mendapat iktibar dari apa yg berlaku inshaAllah... Wallahualam..

No comments:

Post a Comment